אילו פיצויים ניתן לקבל בעקבות פוסט טראומה ואיך משיגים אותם

פוסט טראומה היא תגובה נפשית לאירוע טראומטי שחווה הנפגע. אירועים כאלה יכולים להיות מגוונים – מתאונות דרכים, פציעה בעבודה, אובדן, אלימות ועוד. לעיתים התגובה הנפשית מלווה בתסמינים קשים שפוגעים מאוד בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים. במאמר זה נתמקד בפיצויים שאמורים לקבל קורבנות פוסט טראומה

 

אחוזי נכות עקב פוסט טראומה

טראומה פסיכולוגית עלולה לגרום נכות נפשית משמעותית הפוגעת בתפקוד היומיומי. על פי המוסד לביטוח לאומי, בכל הקשור אל פוסט טראומה אחוזי נכות מזכים בפיצויים בדומה לכל מחלה או מוגבלות נפשית אחרת. 

קביעת אחוזי הנכות נעשית על ידי ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי. היא מתבססת על חוות דעת פסיכיאטרית המפרטת את חומרת המחלה, תדירות ההתקפים ורמת תפקודו של הנפגע בחיי היומיום, הן בעבודה והן בבית. ככל שהתסמינים קשים ומגבילים יותר כך עולה אחוז הנכות שניתן לקבוע עבור אותו אדם. בדרך כלל נע אחוז הנכות בין 20-100% בהתאם למקרה. קביעת נכות מאפשרת להעניק סיוע ושירותים ייעודיים לנפגעי טראומה פוסט טראומטית.

 

סוגי הטראומות שמזכים בפיצוי

ישנם מספר סוגי טראומות שעשויים לזכות בפיצוי כספי, בהתאם לנסיבות ולחומרת האירוע: 

טראומה בעבודה 

פציעה, הטרדה מינית, אלימות וכדומה. מעבידים אחראים על בטיחות העובדים שלהם וחייבים בפיצוי במקרה של פגיעה נפשית כתוצאה מעבודה.

תאונות דרכים 

נהגים, נוסעים והולכי רגל שנפגעו בתאונת דרכים זכאים לפיצוי על הנזק הנפשי שנגרם להם. 

פשיעה ואלימות 

קורבנות תקיפה, אלימות במשפחה, אונס ופשעים אחרים זכאים לפיצויים מהפוגע או מקרנות סיוע לנפגעי עבירה.

רשלנות רפואית 

טיפול רפואי כושל או רשלני שגורם נזק נפשי למטופל עשוי לזכות בפיצוי.

 

כיצד לדרוש ולקבל פיצוי על פוסט טראומה

כדי לקבל פיצוי על נזק נפשי כתוצאה מטראומה, יש לפנות לגורמים הרלוונטיים בהתאם לנסיבות האירוע. כמו כן, חשוב לאסוף מסמכים והוכחות התומכים בתביעה.

להלן השלבים העיקריים:

איסוף מסמכים רפואיים 

יש לקבל אבחנה ואישור רפואי על הפרעת פוסט-טראומה, חומרתה והשפעתה על התפקוד. 

ייעוץ משפטי 

עורך דין בתחום הנזיקין יוכל לסייע בהכנת התביעה, איסוף הוכחות וניהול המשא ומתן עם חברות הביטוח או הגורם הרלוונטי.

הגשת תביעה בכתב לגורם המתאים 

בהתאם לנסיבות יש להגיש את התביעה למעביד, חברת ביטוח, קרנות סיוע ממשלתיות וכדומה. 

ניהול משא ומתן 

עם קבלת התביעה, מתחיל תהליך של משא ומתן על גובה הפיצוי. ניתן להיעזר בשירותי הערכה כדי לקבוע את הנזק.

קבלת פיצוי כספי על נזק נפשי 

בהתאם לתוצאות המשא ומתן, התובע יקבל סכום כסף כפיצוי על הנזק הנפשי שנגרם כתוצאה מהאירוע הטראומטי. במקרים מורכבים או ממושכים, ניתן לנקוט בהליכים משפטיים נגד הגורם האחראי. עו"ד מנוסה ידע כיצד לנהל את התיק בבית המשפט על הצד הטוב ביותר עבור הלקוח.

 

חשיבותו של עורך הדין בקבלת פיצויים  

עורך הדין אוסף את כל הראיות הרפואיות התומכות באבחנה של הפרעת דחק פוסט-טראומטית, הוא גם מתעד את האירוע הטראומטי שהוביל למצב ואת השפעתו על תפקוד הלקוח בתחומי החיים השונים. בנוסף, עורך הדין מגיש בשם הלקוח תביעת פיצויים לגורמים הרלוונטיים כגון חברת ביטוח, מעסיקים ועוד. בתביעות מורכבות, עורך הדין אף עשוי להגיש תביעה לבית המשפט ולייצג את נפגע הטראומה לאורך כל ההליך המשפטי עד לקבלת פסק דין. יכולתו לבסס תביעה איתנה היא מפתח קריטי להצלחה.