מהו חוק הניוד בישראל – מידע מקיף

חוק הניוד מתייחס ליכולת לנייד מספר טלפון, כלומר, לעבור בין חברות הטלפוניה השונות ללא הצורך לשנות את המספר.

החוק, אשר נכנס לתוקף בשנת 2007, הצליח במידה רבה להפוך את שוק התקשורת לפתוח ותחרותי יותר.

אז מה זה בדיוק חוק הניוד, איך זה עובד ומה צריך לדעת לפני שעוברים בין חברות? על כך בכתבה הבאה.

 

חוק הניוד – איך זה עובד?

בעבר הלא מאוד רחוק, לפני שנת 2007, אם לקוח רצה לעבור בין חברות סלולר, היה עליו להתמודד עם השלכה לא נעימה בכלל – החלפת מספר הטלפון למספר חדש השייך לחברה אליה הוא עבר. הסיבה לכך הייתה כי חברות הטלפון החזיקו בקידומות שונות וכן במאגרי מספרים שונים ועל כן ברוב המקרים מעבר חברה כלל לכל הפחות החלפת קידומת אם לא החלפת המספר לחלוטין. לאחר החלטת משרד התקשורת בנושא, אפשרו החברות השונות שיתוף של המספרים ביניהם, הן ברשתות הסלולר והן בטלפוניה הקווית. כך, לקוח יכול לעבור למשל מבזק לחברה כמו הוט מובייל ולהישאר עם המספר הישן שלו. המשמעות דה פקטו של שינוי כזה היא ההפיכה של מספר טלפון למספר קבוע לכל החיים. כלומר, אלא אם הלקוח יהיה מעוניין בשינוי מספרו, הוא יכול לשמור על המספר לאורך כל חייו ובכך לא יצטרך לדאוג לעדכן את כל אנשי הקשר שלו במספרו החדש.

 

חוק הניוד – פרטים טכניים חשובים

מלבד הזכות של הלקוח לשמור על מספרו במעבר בין חברות טלפוניה שונות, ישנם עוד מספר פרטים טכניים אשר כדאי לדעת לגבי חוק הניוד. ראשית, מדובר בשירות אשר ניתן בחינם וחברות הטלפון לא יכולות לגבות ״עמלת ניוד״. עם זאת, במעבר בין חברות, על הלקוח להקפיד ולשלם את כל חובותיו לחברה הישנה, לרבות קנסות יציאה. עם זאת, אי תשלום החובות לחברה לא יוכל למנוע את תהליך הניוד. בנוסף, על החברות להתחייב לספק תהליך ניוד מהיר – עד 3-4 שעות לכל תהליך הניוד וכן לא יותר מחצי שעה של הפסקת פעילות המספר בשל הניוד.

 

חוק הניוד – איך הוא שינה את השוק?

חוק הניוד, יחד עם חוקים נוספים בענף התקשורת, הפכו שוק התקשורת בישראל לתחרותי ופתוח יותר מאשר בעבר. הניוד הסיר חסם חשוב אשר מנע מחברות חדשות להצטרף לשוק ולהציע מחירים תחרותיים. כאשר הלקוח מסוגל לעבור בקלות מחברה לחברה, בלי העול של עדכון המספר והחשש שיהיה קשה להשיג אותו במספר החדש, הוא מסוגל להפעיל מיקוח גדול יותר למול החברה המספקת לו שירותי תקשורת. בנוסף, תהליך הניוד פועל בצורה כזו לפיה הלקוח צריך לפנות אל החברה החדשה בלבד, דבר אשר לא מאפשר לחברה אותה הלקוח מעוניין לעזוב להערים קשיים ולהאט את תהליך העזיבה של הלקוח. בסופו של דבר, ניתן לראות היום, כ-13 שנה אחרי כניסת החוק לתוקף, כי שוק התקשורת הישראלי מכיל שחקנים רבים מאשר בעבר ומדובר ברווח נקי עבור הלקוחות.

 

רשת