ייצוג קטינים עם עורך דין פלילי: שלב אחרי שלב

הליך פלילי נגד קטינים כפוף לתקנות המופיעות בחוק הנוער. כפועל יוצא מכך, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי ולעבור את התהליך בצורה נכונה. כך עושים זאת

עורך דין פלילי מתמחה בטיפול במצבים מורכבים. בין היתר, עורך דין מן הסוג הזה מוסמך על פי החוק לייצג גם קטינים. כאשר מדובר בהליך פלילי של קטינים, יש את התקנות המופיעות בחוק הנוער שקובעות מה מותר לבית המשפט לעשות, לפי איזה שיקולים הוא יכול להכריע ובאיזה כלים אפשר להשתמש עוד בשלב החקירה.

 

שלב ראשון: דיון בבית משפט לנוער

חוק הנוער קובע למשל שכל אדם שטרם מלאו לו 18 נחשב קטין. בנוסף, חוק העונשין שחל על עבירות פליליות קובע שקטין שטרם מלאו לו 12 שנים בכלל לא יעמוד לדין פלילי. אז כאשר מתנהל הליך פלילי נגד קטין בגילאים 12-18, השלב הראשון הוא לבחור עורך דין שמנוסה בקיום דיונים בבית משפט לנוער ולא רק בבתי משפט רגילים.

 

השלב השני: גיבוש כתב הגנה

בית המשפט נדרש על פי החוק להציב את שיקום הקטינים בראש סדר העדיפויות. נקודת המוצא שעומדת מאחורי ההנחיה הזו היא שקטינים נמצאים בגיל צעיר, שבו אפשר עוד לשקם אותם כדי למנוע ביצוע של עבירות נוספות בעתיד. מבחינת אופן ניהול התיק על ידי עורך דין פלילי, השלב השני יהיה לפיכך ביסוס של כתב הגנה שבו מראים את פוטנציאל השיקום של הקטין וכך מגדילים את הסיכוי לקבלת הבקשה על ידי בית המשפט.

 

אופן ביצוע המעצר

החוק אוסר על מעצר קטין בסמוך לבית המגורים שלו, ליד בית הספר או מול החברים. כמו כן, חקירת הקטין והתשאול שלו יכולים על פי החוק להתבצע רק על ידי שוטרים בלבוש אזרחי, ברכב מוסווה ובשיתוף פעולה מלא עם גורמי החינוך והטיפול בקהילה. לאחר מכן, מותר לעצור קטינים רק באישור של קצין נוער ולמספר שעות בלבד. אם תנאים אלו לא מתקיימים, יכול להיות שהתייעצות עם עורך דין פלילי תביא לשחרור מהמעצר.

 

הגשת בקשה על ידי הורה הקטין

השלבים השונים של ייצוג קטינים עם עורך דין פלילי כוללים בתוכם גם את המעורבות של ההורים. הסיבה לכך היא שעל פי חוק העונשין, כל בקשה שהנאשם רשאי להפנות לבית המשפט – רשאים גם הורי הקטין להגיש במקומו. יתרה על כך, הורי הקטין אף יכולים לחקור עדים ולהשמיע טענות במקום הקטין או יחד איתו.

בשלב האחרון ואם הוגש כתב אישום, בית המשפט לנוער מחויב עוד לפני שהקטין הורשע להפנות אותו לשירות מבחן לצורך קבלת תסקיר. גם פה, נקודת המוצא היא שיש להפעיל כל כלי אפשרי על מנת לעודד את השיקום של הקטין ולא למהר להעניש ולפגוע בעתידו.

 

קטין