תשובות של עורך דין לשאלות נפוצות בנושא התפטרות

נושא של התפטרות של עובד מהעבודה יכול להיות נושא מורכב, רגשית ובירוקרטית. עובדים רבים לא מודעים לצורה בה הליך התפטרות צריך לקרות ולזכויותיהם גם במצב זה. ריכזנו מספר שאלות מרכזיות שעובדים נוטים לשאול בנושא ההתפטרות, בצירוף של תשובות שניתנו על ידי עורך דין.

 

הודעה מוקדמת על ההתפטרות

עובד שמעוניין להתפטר מעבודתו מחויב לדווח על כל למעסיק שלו מראש. זמן ההודעה מראש משתנה בין עובד בשכר חודשי לבין עובד שמקבל שכר שעתי או יומי.

עבור עובד בשכר חודשי – יש להתריע יום אחד מראש על כל חודש עבודה בששת החודשים הראשונים, ועוד יומיים וחצי מראש על כל חודש נוסף. לאחר שנת עבודה שלמה יש להתריע חודש מראש.

עבור עובד בשכר שעתי או יומי – יש להתריע יום אחד מראש על כל חודש בשנת העבודה הראשונה, 14 ימים מראש בשנת העבודה השנייה (בתוספת יום על כל חודשיים של עבודה), 21 ימים מראש בשנת העבודה השלישית (בתוספת יום על כל חודשיים של עבודה), ולאחר שלוש שנות עבודה יש להתריע חודש מראש.

 

כיצד לכתוב מכתב פיטורים?

מכתב פיטורים לא צריך להיות ארוך ומפורט, אלא להכיל פרטים בסיסיים – כמו תאריך כתיבת המכתב והתאריך שבו ההתפטרות נכנסת לתוקף. מומלץ לכתוב בקצרה גם על הסיבה שהביאה להתפטרות. מכתב ההתפטרות צריך להיות מוגש בכתב למעסיק.

 

מהן הזכויות שמגיעות לעובד שהתפטר?

עובד שהתפטר מתפקידו עשוי להיות זכאי לפדיון ימי החופשה שהוא טרם ניצל ונצברו בשלוש השנים האחרונות לפני ההתפטרות, לדמי הבראה שלהם הוא זכאי על השנתיים שלפני ההתפטרות וכן לפדיון ימי מחלה שלא נוצלו.

 

פיצויי פיטורים

ככלל, פיצויי פיטורים ניתנים רק לעובד אשר פוטר מתפקידו לאחר שעבד במקום העבודה במשך יותר משנה. עם זאת, ייתכנו מקרים בהם גם עובד שהתפטר מיוזמתו ייחשב כמפוטר, ויהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים.

מקרים אלו הם כאשר העובד נאלץ לעזוב את מקום עבודתו עקב מצב בריאותי לקוי (שלו או של קרוב משפחה קרוב), או עקב הרעת תנאי עבודה באופן חד צדדי ולא חוקי.

 

מענה על שאלות נוספות

השאלות שהוצגו לעיל הן רק חלק קטן משאלות נפוצות שעולות לעובדים אשר מעוניינים להתפטר, ורוצים לקבל תמונת מצב מלאה של הזכויות שמגיעות להם או של ההשלכות של הפיטורים על עתידם.

במידה ואתם עומדים בפני ההחלטה האם להתפטר או לא, או במידה וכבר התפטרתם אך לא קיבלתם את הזכויות שמגיעות לכם – תוכלו להתייעץ עם עו"ד אדרת, עורך דין לענייני עבודה בעל ניסיון של שנים רבות, שמתמחה בנושאי זכויות עובדים, שכר עבודה, ביטוח לאומי ועוד.

עורך הדין ילווה אתכם וייעץ לכם לאורך ההליך כולו, וידאג שתקבלו את מלוא הזכויות שמגיעים לכם לאחר ההתפטרות!

 

עורך דין