איך נקבעת תאונה כתאונת עבודה

פציעה שהתרחשה בזמן העבודה, או במסגרת העבודה, לעיתים מובילה לימי היעדרות ואובדן כספי.

במידה והפציעה תוכר בביטוח לאומי כתאונת עבודה ניתן יהיה לקבל פיצויים וזכויות נוספות.

לפי מה קובע ביטוח לאומי שתאונה הינה תאונת עבודה?

 

תאונת עבודה – הגדרת ביטוח לאומי

פגיעה תוכר כתאונת עבודה כאשר עובד נפגע במקום עבודתו, בין אם במהלך עבודתו ממש ובין אם כתוצאה מעבודתו, כמו גם עובד שנפגע בדרך למקום עבודתו או ביציאה ממקום עבודתו אל עבר ביתו. מלבד ההגדרה הכללית, ישנם מקרים ספציפיים רבים בהם נקבע כי הפגיעה הינה תאונת עבודה, כמו יציאה ממקום העבודה לצורכי עבודה, פציעה על ידי אדם אחר במקום העבודה, פגיעה בעת הפסקתו של העובד (במקרים מסוימים), ועוד.

 

מתי תאונה לא מוגדרת כתאונת עבודה?

החוק מגדיר מתי תאונת הופכת להיות תאונת עבודה, אך קובע תנאים מסוימים, אשר אם הם אינם מתקיימים, לא תוכר התאונה כתאונת עבודה. לדוגמא, עובד שנפגע בדרך למקום עבודתו או בחזרה ממנו יקבל את הזכויות המגיעות לו כחוק, אך ורק אם אינו סטה מהדרך הרגילה שבה הוא נוסע, לצורך סידוריו הפרטיים. החוק ממשיך ומסתעף עם יוצאים מן הכלל גם בנקודה זו, ולכן אם המקרה שלכם אינו מקרה פשוט, מומלץ להגיש את התביעה בעזרתו של עורך דין מנוסה, הבקיא בפרטיו של החוק.

 

התנהלות מול ביטוח לאומי

אם ברצונכם להגיש תביעה לביטוח לאומי, על מנת שיכירו בכך שהתרחשה לכם תאונת עבודה, עליכם לדעת כי ביטוח לאומי אינו ממהר לאשר תביעות מסוג זה. יהיה עליכם להראות את הקשר שבין התאונה לבין עבודתכם, קל וחומר אם הינכם עצמאים או שכירים שעובדים מהבית, ולכן הייתם גם העדים היחידים שיכולים להעיד על ההתרחשות. עם זאת, אל תתייאשו, ההחלטה שתתקבל בעניינכם נותנת יותר משקל למידת הסיבתיות שגרמה לתאונה, ופחות למקום בו היא התרחשה. היעזרות בעורך דין מקצועי המנוסה בעניינים אלו, בעיקר פנייה אל עורך דין לתאונת עבודה שהתרחשה בבית, תגדיל את הסיכויים שלכם לזכות במלחמת הבירוקרטיה.

 

אילו זכויות מגיעות לכם?

ראשית תוכלו להיות זכאים לקבל החזר כספי על הימים בהם לא יכולתם לעבוד בעקבות תאונת העבודה, ועל הוצאות הטיפול הרפואיות שעברתם. מדובר ב"דמי פגיעה", אותם משלם לכם ביטוח לאומי, אך הוא מגביל את התשלום בזמן ובתעריף היומי. במידה ומדובר בפציעה מתמשכת, תוכלו להגיש תביעה לקבלת גמלת נכות מעבודה, אשר תעבור ועדה רפואית שתקבע את דרגת הנכות שלכם, מה שיקבע בסופו של דבר אם בכלל תהיו זכאים לקצבה חודשית, קבועה או זמנית, ומה יהיה גובהה.

 

לסיכום

חוק הביטוח הלאומי מכיר בפגיעות ופציעות מסוימות שהתרחשו בזמן העבודה או בגלל העבודה כתאונת עבודה, המקנה זכויות לעובד הפצוע. מעבר לחוק היבש ניתן למצוא מקרים שונים ומגוונים המוכרים גם הם כתאונת עבודה, ולעומת זאת מקרים שלא יזכו את הנפגע בזכויות בגלל נסיבות כאלה ואחרות. על מנת שתוכלו לקבל את המגיע לכם, פנו לעורך דין לענייני תאונות עבודה אשר יעזור לכם בהתנהלות אל מול ביטוח לאומי.

 

פטיש זהב