פיצויי פיטורין סעיף 14: מה הסעיף אומר והאם יש לי אותו

אצל רבים מאיתנו, כאשר אנו מקבלים הודעה על כך שהתקבלנו לעבודה חדשה אנו שמחים על ההישג ומשתדלים לסיים את כל ההליכים הרשמיים של הקבלה לעבודה בהקדם האפשרי. פעמים רבות במעמד חתימת החוזה לא נתעמק בהשלכות הצפויות לנו בעקבות כל סעיף ולכן אין זה פלא שסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין אינו נהיר לכולנו. הכתבה הבאה תסביר לכם בצורה ברורה ותמציתית את המשמעות של סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין על מנת שתוכלו להבין טוב יותר את אחד הסעיפים החשובים בחוזה העבודה שלכם.

 

מהם פיצויי פיטורים ומתי נהוג לתת אותם

עבודה היא כורח הכרחי במציאות הישראלית ולולא הייתה לנו עבודה רבים מאיתנו היינו מגיעים לפת לחם. מסיבה זאת כאשר אדם מאבד את משלח ידו אין לקחת את המאורע בקלות ראש. מתוך רצון להקל על האדם בסיטואציה קשה שכזאת ומתוך הרצון לסייע לו לשקם את עצמו ולמצוא עבודה חלופית נחקק בישראל חוק פיצויי פיטורין.

אדם בעל ותק של שנה ויותר במקום עבודתו ושפוטר על ידי המעסיק שלו יהיה זכאי לקבל מהמעסיק פיצוי שיאפשר לו להתקיים כלכלית בתקופה בו הוא מחפש אחר עבודה חדשה. כמו כן, אם חלה הרעה משמעותית בתנאי העסקה של העובד הוא יכול למעשה להתפטר בדין מפוטר. גם במקרה שכזה יהיה העובד זכאי לפיצוי פיטורים.

 

כיצד סעיף 14 מהווה שינוי ביחס למה שהיה נהוג עד עכשיו?

עד עתה היה נהוג שגובה פיצויי הפיטורים נקבעו בהתבסס על הותק של העובד והשכר האחרון ששולם לו. כך למשל אדם שעבד 5 שנים במקום עבודה מסוים והרוויח שכר של 10,000 שקל כל חודש יהיה זכאי לפיצויי פיטורים על סך 50,000 שקלים.

על פי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים המעסיק רשאי להפריש לעובד כל חודש כסף לקופת פיצויים או תגמולים והעובד יקבל את הכספים האלו ברגע שהעסקתו תסתיים.  בצורה זאת גם אם העובד קיבל העלאה במשכורת הסכום הכולל שהוא יקבל יהיה נמוך יותר מסכום הפיצוי שהיה עשוי לקבל בשיטה המקורית שכן הכסף מופרש לקופה כל חודש על בסיס המשכורת הנוכחית.

 

כיצד ניתן לדעת אם סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין חל עלי?

על מנת לדעת אם חוק פיצויי פיטורים חל עליכם יש לבדוק את חוזה ההעסקה שחתמתם עליו. בחוזה ההעסקה תהיה התייחסות מפורשת להליך תשלום פיצויי הפיטורים בכפוף למה שקובע חוק פיצויי פיטורים.

 

מה ניתן לעשות אם לא קיבלתי פיצויי פיטורים המגיעים לי

במידה והמעסיק לא שילם לכם פיצויי פיטורים המגיעים לכם על פי חוק מומלץ מאוד ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה על מנת לקבל סיוע משפטי שיעזור לכם לקבל את  הפיצויים שמגיעים לכם.

פיטורים מעבודה שהתמדתם בה לאורך שנים הם בהחלט מאורע לא נעים אך יחד עם זאת אין לכם ממה לחשוש שכן על פי החוק במדינת ישראל המעסיק מחויב לשלם פיצויי פיטורים שיעזרו לכם לעמוד על הרגליים.

 

חוק