זכות השימוע בהליך הפלילי- כיצד ההליך מתנהל ולמי הוא מגיע?

אם חלילה יוצא לכם, או לאחד מקרוביכם או בני משפחתכם, להגיע להתדיין בפני בית המשפט בהליך פלילי – דעו שיש לכם זכויות גם במעמד שכזה.

אחת מהזכויות שמגיעות לכם היא זכות השימוע.

זוהי זכות חשובה, ולכן מומלץ לקרוא אודותיה טרם ההליך.

 

מהי הזכות לשימוע?

הזכות לשימוע ניתנת לכל אדם שעתיד להיות מוגש כנגדו כתב אישום בעבירת פשע בהליך הפלילי, בטרם הגשת כתב האישום. זכות זו מאפשרת לאותו אדם להציג לבית המשפט נימוקים מדוע אין להגיש נגדו כתב אישום.

במילים אחרות, זו הזכות שיש לאדם להוכיח את חפותו, לפני שבית המשפט קובע אם הוא אשם או לא. אין ספק שזו זכות חשובה וגורלית, שיש לנצל היטב.

 

למי הזכות ניתנת?

זכות השימוע ניתנת לחשוד בעבירות פשע – עבירות שהעונש הקבוע בהן הוא מעל שלוש שנות מאסר. בתי המשפט קבעו בעבר כי הזכות לשימוע היא זכות בסיסית של החשוד, וכי אם לא נערך לו שימוע ללא סיבה מוצדקת – המשמעות היא ביטול כתב האישום.

עם זאת, ייתכנו מצבים בהם לפרקליט המחוז או ראש יחידת התביעות תהיה סמכות שלא לערוך שימוע – למשל במצב בו החשוד נמצא במעצר או בעבירות של אלימות במשפחה.

 

כיצד מתנהל ההליך?

לחשוד בעבירת פשע יש 30 ימים להגיש בכתב את טענות ההגנה שלו, מהיום בו הודיעו לו על הכוונה להגיש נגדו כתב אישום.

יש לפרקליט המחוז או ראש יחידת התביעות סמכות להאריך את תקופת הזמן שיש לחשוד להגיש את טיעוניו, אם הם חושבים שיש בכך צורך. כאמור, אם לא ניתנה הזכות לשימוע ללא סיבה מוצדקת, עורך הדין של החשוד יוכל לטעון לביטולו.

 

כיצד יש להתכונן להליך?

הליך פלילי הוא לרוב הליך ארוך ומייגע, ומלווה באי נעימות רבה לחשוד. הרשעה בפלילים גוררת איתה פגיעה בשמו הטוב של האדם, תיוג חברתי קשה – וכן עונש מאסר ממושך (בעבירות פשע שבהן אנו עוסקים, תקופת המאסר היא מעל לשלוש שנים).

על מנת לנצל את הזכות שלכם לשימוע באופן הטוב ביותר, מומלץ מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי מקצועי ומנוסה, שיוכל להיות לצדכם לאורך כל הדרך ולמקסם את הסיכויים שלכם להימנע מכתב אישום.

מומלץ לשכור את עורך הדין מיד עם קבלת ההודעה על כך שעתיד להיות מוגשם כתב אישום, שכן עומדים לרשותכם רק 30 ימים על מנת להציג את טיעוניכם ולהילחם על חפותכם.

אנו נשמח לעמוד לשירותכם ברגע משמעותי ומכריע שכזה, ולייצג אתכם נאמנה. תוכלו לקבל את מלוא הפרטים ותחומי ההתמחות שלנו באתר האינטרנט – http://www.lawyersivan.co.il.

זכרו כי זכות השימוע היא זכות משמעותית והרת גורל עבור מי שעומד בפני כתב אישום פלילי, לכן תנצלו אותה כמיטב יכולתכם!

 

מאזניים