פטור ממס הכנסה לחולי סרטן חשוב להתייעץ עם מומחה!

לצערנו הרב, הסטטיסטיקה של מחלת הסרטן היא לרעת האנושות.

בעשורים האחרונים ישנה עלייה בכמות מקרי הסרטן.

החולים במחלה מתחלקים לפי סוג המחלה ודרגת החומרה שלה.

במקביל לטיפולים והדאגה הבריאותית, קיימת בירוקרטיה רבה הקשורה לנושאי הביטוח הלאומי ושאר הגופים המדיניים.

ולכן חשוב מאוד להכיר בצורה טובה את הזכויות שלכם.

 

מס הכנסה

במקרים מסוימים ניתן לקבל פטור ממס הכנסה לחולי סרטן  התנאי העיקרי לקבלת הפטור הינה הכרה ב-100% כתוצאה ממחלת הסרטן או הכרה ב-90% נכות הנובעת משילוב של מספר בעיות רפואיות וזאת בהתאם לחישוב המבוצע על ידי הביטוח הלאומי. כל זאת בתנאי שהנכות נקבעת לתקופה העולה על 185 ימים.

 

הגדרת והכרה בנכות רפואית

אדם החולה במחלת הסרטן אינו מוגדר באופן אוטומטי בתור נכה, וגם אחוזי הנכות עשויים השתנות בין חולה לחולה ובהתאם למהלך המחלה ולטיפול אותו קיבל החולה.

מצבים וטיפולים אשר בדרך כלל מזכים את החולה ב-100% נכות כוללים בתוכם, ביצוע של ניתוח להוצאת הגידול או כתוצאה מהתפשטות הגידול, טיפולים אונקולוגיים שונים ומהלך מחלה מפושט המוגדר בתור שלב 4.

 

מקרים בהם מחלת הסרטן אינה מכנה 100%

על פי החוק, חולים במספר מחלות קשות בעלי הכרה של 90% נכות (לפי חישוב מיוחד של הביטוח הלאומי), זכאים גם הם לקבל פטור ממס הכנסה. לכן, חולה סרטן אשר חולה גם במחלות כמו, שיתוק ילדים, טרשת נפוצה, מחלות כבד, כליות או לב, פרקינסון, עיוורון, חרשות או מחלת סוכרת מתקדמת שהסתבכה, עשויים לקבל הכרה משוכללת של מעל 90% נכות ועל כן לקבל את פטור ממס הכנסה.

 

 

הגשת בקשה לפטור ממס הכנסה

מדובר בהליך בירוקראטי וארוך הכולל מספר שלבים חשובים. שימו לב, לפני תחילת התהליך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין או לשכור את שירותיו של עורך דין לביצוע התהליך כולו. בעל מקצוע בתחום יוכל להכווין ולוודא כי כל המידע הנדרש קיים בידכם. כמו כן, עורך הדין יכין אתכם לוועדה הרפואית ועל פי החוק ניתן להגיע לוועדה ביחד עם עורך דין אשר ייצג אתכם. עורך דין מקצועי יעלה את הסיכוי שלכם לממש את זכותכם במלואה ולפי המגיע לכם.

בכדי להגיש את הבקשה לפטור, עליכם להציג בדיקות רפואיות עדכניות ורלוונטית. לאחר ביצוע כלל הבדיקות ואיסוף המסמכים (שיוצגו בהמשך) עליכם לגשת אל פקיד השומה במס הכנסה המצוי באזור המגורים שלכם ולהגיש את המסכים.

 

המסמכים שיש להגיש

המסמכים מתחלקים למסמכים רפואיים כמו, תוצאות הבדיקות, מסמכים מאונקולוג אודות מצב המחלה, תפקוד החולה, ניתוחים, אשפוזים קודמים. כמו כן, תדרשו להציג סיכומי אשפוז, תוצאות ביופסיה, תיעוד על טיפולי הקרנות וכימותרפיה וכל מסמך נוסף הרלוונטי לסיבה לבקשת אחוזי הנכות.

מסמכים נוספים כוללים בתוכם: אישור על אחוזי נכות (אם נקבע על ידי ועדה מדינית אחרת), טופס בקשה לוועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות לצרכי מס הכנסה (טופס 169 א), טופס ויתור סודיות (טופס 168ב), טופס 1516 – פטור ממס על רקע נכות וטופס פנייה לביטוח לאומי המונפק על ידי האגודה למחלה בסרטן ויש לתת לרופא המטפל למלא. בנוסף יש להגיע עם שובר תשלום מתאים.

 

ועדה רפואית

לאחר הגשת כלל המסמכים, תזומנו לוועדה רפואית אשר תדון במקרה שלכם. ניתן להגיע לוועדה עם עורך דין אשר ייצג אתכם. כמו כן, ניתן לחתום על מסמך המאפשר לוועדה לדון בתיק על סמך המסמכים בלבד.

שימו לב, שעל כל החלטה של הוועדה ניתן לערער, גם אתם וגם מס הכנסה יכולים לדרוש את הערעור הזה.

בסוף התהליך תקבלו את אחוזי הנכות המוכרים לכם ובהתאם להם תוכלו לקבל את הפטור ממס הכנסה.

 

שעון ומטבעות