מה חשוב שתדעו על קרן הפנסיה שלכם?

חיסכון פנסיוני הוא אחת ההשקעות החשובות ביותר עבור כל אדם באשר הוא.

משום כך, אפילו החוק בישראל מחייב את כל האזרחים – שכירים ועצמאים להפקיד באופן חודשי לפנסיה.

השאלה היא, למה צריך לחסוך לעתיד שלכם דווקא במסגרת קרן פנסיה ומה בכלל הכסף שלכם עושה שם?

עו"ד דיין, בעל ניסיון של 15 שנה בתחומי ביטוח ונזיקין, מציע הסבר פשוט:

 

קרן פנסיה לשכירים

הפקדות לקרן פנסיה אצל שכירים נעשות על ידי המעסיק, אשר חייב לפי חוק להפקיד עבור העובדים שלו סכום חודשי, אשר חלקו יורד מתקציב הארגון ואילו חלקו יורד מהשכר של העובד.

עובדים שרוצים, יכולים להגדיל את ההפרשה לפנסיה – מהשכר שלהם ואף לדרוש מהמעסיק, במסגרת הסכם שכר, להגדיל את רכיב התגמולים, כמו גם את רכיב ההפקדות לפיצויים.

הפקדה לקרן פנסיה מעניקה לשכירים הטבות שונות במס ואף אינם צריכים לשלם מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות, על הפרשות אלה.

 

קרן פנסיה לעצמאים

החוק החליט לחייב גם את העצמאים במדינת ישראל להפריש באופן קבוע לטובת חיסכון פנסיוני. מי שלא עומד בדרישה, צפוי לקנסות גבוהים.

יחד עם זאת, סכומי ההפקדה משתנים לפי רמת ההכנסה, כאשר עצמאים יכולים לבחור אם להפקיד לקרן פנסיה, או לקופת גמל, או ביטוח מנהלים, אשר נחשבים גם הם מוצרים פנסיוניים.

ההטבה במס על הפקדות לפנסיה עבור עצמאים באות לידי ביטוי בצורת הוצאות פטורות ממס, על ידי הגשת הוצאות אלה בתור הוצאה מוכרת.

שווי ההטבה משתנה בין עצמאי אחד לשני, אך קיימת הטבה נוספת לעצמאים, בצורת החזר מס הניתנת לעצמאים במקרים מסוימים.

 

להגדיל את הפנסיה

כל אחד רוצה שיהיה לו סכום מספיק לעת זקנה, שיאפשר לו לנוח, לבלות ולהתנהג כמו "פנסיונר" אמיתי. כדי שזה יקרה, צריך לחסוך סכומים משמעותיים, לאורך כל החיים הבוגרים, אשר ירפדו בצורה טובה את החיים שלכם בגיל השלישי.

  • הדרך הפשוטה והישירה ביותר להשיג מטרה זו היא באמצעות הגדלת סכום ההפקדה החודשי.
  • הדרך השניה, אשר אינה מוכרת מספיק בקרב הציבור, היא הימנעות ממשיכת פיצויי פיטורין. פיצויים אלה נכללים בחיסכון הפנסיוני ולכן, אם אתם מושכים אותם כעת, אתם בעצם מונעים מעצמכם את הסכום הזה, כאשר באמת תזדקקו לו בגיל זקנה.
  • התאמת מסלולי השקעה גם היא דרך חשובה להגדלת החיסכון. זאת ניתן לעשות על ידי התייעצות עם החברה המבטחת, כדי לבחור את המסלול המשתלם ביותר עבורכם.
  • לבסוף, מומלץ לפתוח מדי שנה את הדוחות שנשלחו אליכם על ידי חברת הביטוח, להשוות את התוצאות לחברות אחרות ולבחור כל שנה מחדש – איזו חברה יכולה לנהל לכם את החיסכון בצורה המשתלמת ביותר עבורכם.

 

לסיכום

חיסכון פנסיוני הוא החיסכון החשוב ביותר שתעשו לאורך החיים ולכן חשוב לנצל את האפשרויות הניתנות לכם בצורה אופטימלית. היכרות קצרה עם התחום תאפשר לכם להרוויח בגדול, כאשר תהיו זקוקים לכסף שלכם יותר מתמיד.