כל מה שצריך לדעת על חוק שירותי תעופה

חוק שירותי תעופה הוא חוק שהחלו ליישם משנת 2,012 על מנת לפתור מצבים של עיכוב או ביטול טיסות, ולקבל פיצוי המעוגן בחוק. קבלו כל מה שצריך לדעת על חוק שירותי תעופה.

 

מהו חוק שירותי תעופה?

חוק שירותי תעופה הוא החוק המפורסם המכונה גם חוק טיבי בשל העובדה שמי שהביא אותו לשולחן הכנסת היה חבר הכנסת ד"ר אחמד טיבי. מדובר על חוק העוסק בטיפול ופיצוי במקרים של עיכוב או ביטול טיסה של חברות התעופה הישראליות, וחברות התעופה הזרות להן יש נציגות בארץ והן מפעילות את הטיסות.

כלומר, לגבי חברות תעופה שאין להן נציגות בארץ, החוק לא תופס. למשל, אם חברת תעופה זרה עם נציגות בארץ שממריאה ונוחתת בארץ וגם מפעילה טיסות המשך, מבטלת טיסה או דוחה אותה למועד מאוחר יותר – הנוסעים יוכלו לתבוע פיצוי כאשר הסיבה לעיכוב או לביטול מוצדקת. כלומר, חוק התעופה תופס בין אם זוהי טיסה סדירה ובין אם טיסת שכר או לואו קוסט.

 

פירוט החוק הנוגע לעיכוב טיסה

על פי חוק שירותי התעופה כאשר הטיסה מתעכבת יותר משעתיים, הנוסעים יקבלו שוברים לרכישת מזון ושתיה ויהיו אף זכאים לשיחת טלפון על חשבון חברת התעופה. כשהעיכוב בין 5-8 שעות, חברת התעופה צריכה להלין את הנוסעים בבית מלון ולדאוג להסעה אליו ובחזרה לשדה התעופה במועד ההמראה החדש.

יחד עם זאת, שביתה כללית, משבר עולמי כמו הקורונה, מלחמה ותנאי מג אוויר קשים הן סיבות מוצדקות לעיכוב טיסות ולכן עליהם לא מקבלים פיצוי. בכל אופן כאשר הטיסה מתעכבת חברת התעופה צריכה להודיע על כך בצורה ברורה ולתת את הפיצוי המדובר.

במידה ולא מודיעים על העיכוב, חשוב לתעד את הסיטואציה ולתבוע את חברת התעופה בבית משפט באמצעות עורך דין דיני תעופה. הפיצוי על אי מתן פיצוי והודעה ברורה על העיכוב יכול להגיע ליותר מ-10,000 ₪.

 

דוגמה לתביעה מוצדקת בגין עיכוב טיסה

טיסה שתוכננה לצאת ביום חמישי בערב לקייב והתעכבה, נדחתה ליום שישי בערב. הנוסעים שהם שומרי דת ואינם טסים בשבת לא הסכימו לעלות על הטיסה המאוחרת ודרשו כרטיסי טיסה חלופיים לטיסה שתצא לאחר השבת. מאחר שחברת התעופה לא הסכימה לכך הנוסעים נאלצו לבטל את סידורי הלינה שלהם בקייב, הפסידו ימי עבודה ואת כרטיסי הטיסה ששולמו מראש ובנוסף לכל חוו עוגמת נפש.

 

פירוט החוק הנוגע לביטול טיסה

כאשר חברת התעופה מודיעה עד שבועיים לפני הטיסה המקורית על ביטול טיסה, לא מגיע פיצוי מאחר ומקבלים כרטיס טיסה חלופי. אם מטעמים דתיים, ביטחוניים או רפואיים מסרבים לכרטיס הטיסה החלופי מקבלים פיצוי מלא על הכרטיס ופיצוי כספי על פי המרחק של היעד.

הפיצוי יכול להגיע לסכום של 1,290-3,100 ₪ בהתאם למרחק. כשמקבלים כרטיס טיסה חלופי הפיצוי יהיה מחצית מכך בהתאם למרחק. לסיכום, את הפיצוי חברת התעופה תצטרך לשלם לנוסעים עד 45 יום.

החוק לגבי ביטול טיסה