תאונות פגע וברח – מה החוק אומר

תאונות פגע וברח הן אירוע נוראי מכיוון שהנפגעים נותרים ללא סיוע והנהגים הנמלטים אינם נותנים את הדין. מדובר על עבירה פלילית כיוון שעוברים על החוק. מה אומר החוק על תאונות פגע וברח – על כך במאמר הבא.

 

מהי תאונת פגע וברח?

תאונת פגע וברח היא תאונת דרכים בה הפוגע לא עצר את רכבו, נתן סיוע לפצועים או סירב למסור את פרטיו. ישנם נהגים שחוששים מהמשטרה ונסים כדי להתחמק מעונש או מסרבים לתת את פרטי רישיון הרכב והביטוח מסיבות שונות. הנהג הפוגע לא חייב להיות אשם בתאונה, אך אם הוא נבהל ונס ממקום התאונה ללא הגשת עזרה כיוון שהוא חושש מהשוטרים זוהי עבירה פלילית.

 

מה החוק אומר?

על פי החוק בארץ כל נהג המעורב בתאונת דרכים בהם נפגעים הולכי רגל או נהגים אחרים חייב לעצור ולהעניק סיוע לנפגעים. במידה ולא עצר ונתפס לאחר מכן דינו יהיה 7 שנות מאסר בפועל ותשלום קנס או מאסר על תנאי וצו מבחן. במידה ולא עצר לתת סיוע לנפגעים ונתפס דינו יהיה 9 שנות מאסר עם קנס. במידה ומדובר בהפקרה קלה העונש הצפוי הוא עד 3 שנות מאסר בפועל ועונשים נוספים. לעומת זאת, אם כתוצאה מתאונת הדרכים הנפגע נפטר הדין הוא 14 שנות מאסר ועונשים נוספים. ההבדל בין העונשים הוא מידת ההוכחה של התובע והנסיבות להפקרות הפצועים.

 

מה צריך לעשות מבחינה חוקית?

נהג המעורב בתאונת דרכים צריך לעצור את רכבו במקום סמוך מאוד לתאונה מבלי להזיז את הרכב. במידה ולא נפגע בעצמו הוא צריך לבדוק האם יש נפגעים במכוניות האחרות המעורבות בתאונה ולהגיש להם עזרה ראשונה. בהתאם לגודל התאונה, מספר הנפגעים והנחיצות יש לקרוא לשירותי מגן דוד אדום, למשטרה ולכוחות הכיבוי וההצלה. במידת הצורך יש להעביר את הנפגעים ברכבים פרטיים לקבלת טיפול רפואי.

בנוסף, אין לעזוב את המקום. כאשר המשטרה מגיעה יש למסור את כל הפרטים הכוללים פרטי הזדהות, תעודת ביטוח ורישיון רכב. חשוב מאוד ליצור כבר בהתחלה קשר עם עורך דין תעבורה על מנת לקבל ייעוץ. במידה והפקרתם את הנפגעים ולאחר מכן נתפסתם או מסרתם הודאה באשמה בתחנת המשטרה, אל תנסו להתמודד לבד עם הסיטואציה אלא פנו לעורך דין מנוסה ומקצועי שיסייע לכם.

 

כיצד תובעים פיצויים לאחר תאונת פגע וברח?

אדם הנפגע כהולך רגל או כנוסע או כנהג בתאונת פגע וברח לא יוכל לתבוע פיצויים על פי חוק הפלת"ד מאחר והנהג הפוגע ברח. לפיכך, ישנה אפשרות לפנות לקרנית שפועלת בחסות המדינה ולהגיש תביעה לפיצוי על הנזקים כתוצאה מתאונת הדרכים. במקביל ניתן לתבוע גם את הביטוח הלאומי אך הסכום יקוזז מהפיצוי על התאונה. לפרטים נוספים פנו לאתר של עורך דין תעבורה יערית אוליאל.

תאונות