רשלנות רפואית בלידה – מתי תוכלו לתבוע?

לידה הינה אירוע רפואי בעל שכיחות גבוהה. מדי יום מגיחים לעולם מספר רב של תינוקות בבתי החולים. עם זאת, תהליך זה הוא תהליך רפואי לכל דבר, בו חשופים גם היילוד וגם היולדת לפגיעות שונות, שחלקן יכולות לקרות עקב רשלנות רפואית. מתי תוכלו לתבוע עקב כך? תשובות במאמר הבא.

 

רשלנות רפואית במהלך הלידה

תהליך הלידה שמבוצע בבית חולים, מתרחש בנוכחות מיילדת ורופא, שאחראים על הפעולות הרפואיות השונות שמתרחשות בלידה. במידה ואחד מהם מבצע טעות שאינה סבירה וזהירה, הפוגעת ביולדת או בילוד, ייתכן והם התרשלו בתפקידם. ישנם מספר סוגים שונים של לידות, כמו גם מספר היבטים שונים בכל תהליך.

כתוצאה מכך, רשלנות רפואית בלידה יכולה להתרחש במספר מסוים של שלבים בתהליך. כמו כן, יש להבדיל בין פגיעה בילוד לבין פגיעה ביולדת. למרות ההבדלים, פגיעה בכל אחד מהם יכולה להיחשב כרשלנות.

 

התיישנות

החוק מכיל סוגי התיישנות שונים על מקרים שונים של פגיעות. כאשר מדובר על פגיעה בילוד, קיימת התיישנות של 25 שנים מיום הלידה, לאחריהם כבר לא ניתן לתבוע על רשלנות רפואית. התיישנות זאת נותנת מרווח זמן גדול יחסית, על מנת שהוריו של הילוד יוכלו לקבל החלטה, וגם הוא עצמו כאשר הופך לאדם בוגר בעל שיקול דעת.

במידה והיולדת עברה פגיעה מסוימת בלידה, גם היא יכולה להגיש תביעה על התרשלות עד 25 שנים מיום הלידה. כמו כן, במקרים בהם התגלה נזק בלידה בשלב מאוחר יותר, אצל היולדת או אצל הילוד, ניתן לתבוע במשך 10 שנים החל מהיום בו התגלה הנזק.

 

פגיעה ביולדת

במהלך לידה, היולדת חשופה לפגיעות רבות כתוצאה מרשלנות רפואית. ביניהן ניתן למנות נזקים גופניים כמו קרעים בנרתיקה של היולדת במהלך הלידה, אי התייחסות למדדיה הרפואיים של היולדת והותרת חלק מהשלייה ברחמה של היולדת. אלו רק חלק קטן מן המקרים שיכולים להיחשב כהתרשלות של הצוות המיילד במהלך הלידה. כמובן שטעויות אלו ייחשבו להתרשלויות במידה והם בוצעו בחוסר סבירות וללא נקיטת זהירות, ואם גרמו לנזק משמעותי אצל היולדת.

 

פגיעה בילוד

גם הילוד חשוף לפגיעות עקב רשלנות רפואית במהלך שלב הלידה. ניתוח קיסרי שלא כצורך, מעקב רפואי שגוי אחרי מצבו כעובר, ביצוע שגוי של תהליך הלידה הקלאסי והתעלמות ממדדים רפואיים של הילוד, יכולים להיחשב כמקרים בהם הצוות הרפואי התרשל בתפקידו והביא בכך לפגיעה ממשית בילוד.

 

מרחב רב לתביעה

התהליך המורכב של הלידה כולל בתוכו תהליכים במהלך הלידה ולפניה, שיכולים להסב פגיעות שונות ברמות משתנות ביולדת או בילוד. כאשר פגיעות אלו מסיבות נזק רב לאחד מהם, עקב התרשלות רפואית מטעם הצוות המיילד, ניתן לתבוע פיצויים על כך. חוקי ההתיישנות קובעים עד מתי ניתן להגיש תביעות אלו, בעוד שהאירועים הרפואיים בלידה, בגינם ניתן להגיש תביעה, הם רבים ומשתנים.

רשלנות רפואית