מתי אפשר להגיש ערעור על החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המרב"ד הוא גוף הפועל מטעם משרד הבריאות שיכול להמליץ למשרד הרישוי לפסול את רישיונו של נהג אשר בריאותו לקויה. המאמר יסביר מתי אפשר להגיש ערעור על החלטת המרב"ד.

 

מתי מפנים נהגים למרב"ד?

משרד הרישוי יכול להפנות נהגים למרב"ד על מנת לקבל המלצות לגבי שאלת כשירות הנהיגה של נהגים עם בעיות בריאות פיזיות או נפשיות. למעשה התפקיד של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא לזהות את אותם נהגים שעלולים לסכן נהגים אחרים והולכי רגל ולהיות מעורבים בתאונות דרכים.

אך לא רק משרד הרישוי מפנה נהגים כאלו. גם למשטרה, לבתי המשפט ולבתי חולים יש זכות לחייב את הנהגים הלוקים בבריאותם להיבדק במרב"ד. למשל, נהגים שאינם כשירים לשירות צבאי בשל בעיות בריאות או נהגים המכורים לאלכוהול או סמים ידרשו על ידי הגופים השונים לבצע בדיקות.

מעבר לכך על נהגים שרוצים להוציא רישיון נהיגה לרכב ציבורי, אוטובוס או משאית, לבצע בדיקות במרב"ד. עוד דוגמאות הם נכים של משרד הביטחון, נכים שהופנו מטעם הביטוח הלאומי, נהגים שבצעו עבירות תנועה לאחר שלילה, אנשים מבוגרים ועוד.

 

החלטות הרות גורל

במידה והמרב"ד מוצא לנכון לאחר הבדיקות, מבחנים תיאורטיים ומבחנים מעשיים בנהיגה שיש לפסול את רישיונו של נהג מסוים, הפסילה תינתן לשנה ולאחר מכן הנהג יזומן למכון לבדיקות חוזרות. בשלב זה המרב"ד יוכל להחליט אם לפסול את הרישיון לצמיתות.

מדובר על החלטה הרת גורל שלא תאפשר לנהג לנהוג יותר ותשבש את מהלך חייו. כאן נכנס לתמונה עורך דין תעבורה שיכול למנוע את הגזירה באמצעות ערעור על ההחלטה.

 

מתי אפשר להגיש ערעור על החלטת המרב"ד?

את הערעור על החלטת המרב"ד יש להגיש רק לאחר שמתקבלת הודעה רשמית על הפסילה. אך עוד לפני כן, מומלץ לפנות לעורך דין תעבורה ברגע שמקבלים זימון לבדיקות במרב"ד ולמנוע את הפסילה. במידה והרישיון נפסל מגישים את הערעור עד 30 יום מההודעה על הפסילה.

את הערעור יגיש עורך הדין לוועדה המורכבת משלושה רופאים מומחים של המרב"ד. חשוב לדעת שבמידה והערעור אינו מתקבל, הנהג יחכה שנה שלמה לבדיקה החוזרת ולכן חייבים להגיש את הערעור באמצעות עורך דין טוב שבקיא בהתנהלות של המרב"ד.

 

להגיש ערעור לבית המשפט

במידה והוגש ערעור שלא התקבל בוועדת הערר של המרב"ד, ניתן לערער לבית המשפט המחוזי עד 10 ימים מההודעה שהערעור נדחה. עורך הדין יידע כיצד לפעול. למשל, אדם שנפסל רישיונו עקב מצב נפשי, יצטרך להביא חוות דעת של פסיכיאטר מומחה שאינו מסכן את הסביבה בעת שהוא נוהג.

לסיכום, עורך הדין יפנה את הנהג לרופאים המתאימים שיחוו את דעתם בנושא על מנת שיהיו הוכחות שהנהג כשיר לנהיגה. ככל שעורך הדין יהיה מנוסה ומקצועי יותר, כך התוצאות יהיו טובות יותר.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים