מה ההבדל בין ירושה לצוואה

נדמה כי ירושה וצוואה הם דברים דומים, האמנם? במאמר הבא נפרט לכם מהי ירושה ומהי צוואה, נציג את ההבדל שביניהם וסוגים שונים של צוואות. כך,תוכלו לדעת להבדיל ביניהן, ולפעול נכון במעמד כתיבת או פתיחת הצוואה הבאה.

 

מהי ירושה?

לפי חוק, כאשר אדם נפטר, רכושו והעזבון שלו עוברים ליורשים שלו. עזבון הוא כל מה שהנפטר השאיר אחריו לאחר המוות, כמו למשל נכסים, חפצים וכיוב'. לכן, כאשר מדברים על ירושה מדברים פעמים רבות על העזבון עצמו. בירושה, המוריש מעדכן כיצד הוא מחלק את כל מה שנותר לו, בין מי וכיצד.

הירושה מתייחסת לאותם הדברים שיש לחלק בין מי שנותרו בחיים. לרוב היורשים הם קרובי משפחה, כמו בני זוג, הורים וצאצאים, אך ישנן פעמים, בהם היורש בוחר להותיר חלק מנכסיו וחפציו לאנשים בהם בחר מראש כמו קולגות או חברים.

 

מהי צוואה?

צוואה היא המסמך שמציין מיהם היורשים לעיזבון. בצוואה, רושם הנפטר טרם מותו, מהם הדברים שהוא בוחר לחלק ולמי. בצוואה יכול האדם לציין גם תנאים לקבלת הירושה כמו למשל מתן סכום כסף לצאצא, בתנאי שהכסף ישמש ללימודי תואר באוניברסיטה. תנאים בצוואה מחייבים מחשבה לעומק כיוון שאם היורש מתנגד לתנאי או מציב תנאי דוחה, יש שקילה מחדש של הזכאות לחלק בעיזבון וגם התכנסות בבית משפט. מי שצריך לדון בענייני צוואה צריך לשכור שירותים של עורך דין לענייני ירושה, שכן הפרטים הקטנים הללו יכולים להשפיע על פתיחת וחלוקת הצוואה.

 

סוגים של צוואות

בכדי לקבל תוקף משפטי לצוואה, חוק הירושה מציין 4 סוגים שונים של צוואות שיקנו לה תוקף משפטי. רק אם לירושה יש תוקף שכזה, היא תוכל להתקיים על פי הצוואה.

  • הסוג הראשון הוא ירושה שהיא על פי צוואה הרשומה בכתב יד. מדובר בירושה שהמוריש כתב בכתב ידו עם חתימה ותאריך עריכה.
  • הסוג השני הוא ירושה לפי צוואה בעדים, כאשר ישנם שני עדים או יותר לכתיבת הצוואה, והם חתומים על הצוואה כי היא נעשתה מרצון חופשי.
  • הסוג השלישי הוא ירושה לפי צוואה בע"פ – סוג זה מתייחס לצוואה שנאמרה על ידי המוריש אל מול שני עדים. בד"כ מדובר בצוואה של אדם העומד לפני מוות ואין לו יכולת לרשום אותה.
  • הסוג האחרון, הוא ירושה לפי צוואה שמול הרשות – ירושה שתועדה דרך רשם לענייני ירושה, נוטריון או שופט.

 

לסיכום – פרטים שחשוב לזכור

כעת, אתם יודעים להבחין בין ירושה לצוואה. חשוב לזכור, שכל צוואה יכולה לצאת לפועל רק תחת תנאים מסוימים שכתובים בה, או על פי תנאי החוק. ירושות לרוב תלויות בצוואה שמלווה אותן. כדי להתמודד עם פתיחת הצוואה וחלוקת הירושה, או אפילו כדי לכתוב ירושה לפי דין, עליכם להיוועץ בעורך דין מקצועי .

ירושה וצוואה