גישור ריב בין אחים על תכנון בניית בית שקיבלו בירושה

ריבים על כספי הירושה הם מהריבים המרים והאכזריים ביותר. הריבים הללו שואבים את האמוציות פעמים רבות מהעבר של האחים, ומהתהייה מי מהילדים היה אהוב יותר על ההורים. לעיתים, כאשר ההורים מורישים רכוש, כמו קרקע, האחים עשויים להסתכסך על אופן השימוש בירושה, אשר דורש מהם שיתוף פעולה. במאמר זה נפרט על גישור ריבים על תכנון בניית בית אשר התקבל בירושה.

 

התייחסות להשקעות קודמות בבית

בין אם מדובר על בניית דק למרפסת, עבודות גינון מקיפות, או הכנת תשתית לבנייה עתידית, חשוב מאוד להתייחס בהליך הגישור להשקעות קודמות בבית. לעיתים, הריב נובע מכך שאחד מהצדדים מרגיש שהוא עושה את רוב העבודה של תכנון ובניית הבית. תחושה זו, כאשר ידוע שהנכס יחולק בסופו של דבר שווה בשווה, עשויה להוביל לעצירה מוחלטת של העבודה, ולריב שקשה מאוד לצאת ממנו. חשוב מאוד שבמהלך הליך הגישור, תהיה התייחסות להוצאה הכספית הקודמת שביצע כל אחד מהאחים בנכס, ולא פחות חשוב מכך, להשקעה מבחינת זמן ועבודה עצמית. יש לעשות זאת גם אם הבנייה נעשתה בצורה שאינה תואמת את התכנון הסופי, ולכן עתידה להיהרס במהלך השיפוץ או הבנייה החדשה.

 

עבודה על פי פורמט תכנון שהוכיח את עצמו

כאשר מדובר בשני שותפים להשקעה עסקית, בין אם מדובר על תכנון בית על קרקע שעברה בירושה, או על הקמת מפעל, תמיד אחד מהשותפים יטה יותר לקחת סיכונים כדי להגדיל את הרווח, והשני ירצה לפעול בצורה שמרנית יותר. כאשר מדובר על שני אחים הנדרשים לעבוד יחד, לעיתים גם היכולת הכלכלית למימון ההשקעה עשויה להיות שונה בין אח לאח. כדי ליישר את ההדורים במסגרת הליך הגישור, חשוב מאוד לנסות למנוע חיכוכים בעזרת עבודה על פי פורמט שהוכיח את עצמו. ניתן למצוא את התוכנית ההנדסית של בניין אחר בשכונה, או לאתר אדריכל שהוביל פרויקט מצליח על שטח דומה. כך, כאשר עובדים בצורה בה הרווח העתידי יחסית בטוח יותר, יתכן מאוד ושני האחים ימצאו קרקע משותפת, ונטל ההכרעה על כל פרט יוסר מעליהם מה שיצמצם חיכוכים.

 

יצירת מערכת יחסים חדשה, מבוססת אינטרס

ישנם מקרים, בהם מערכת היחסים הקודמת בין האחים, אשר התבססה על תחושת קרבה, היסטוריה משותפת ואפילו אהבה, נפגעה בצורה כה חמורה עד שלא ניתן להשיב אותה לקדמותה. הליך גישור חכם, לא ינסה בכוח לשנות את מה שלא ניתן כבר לתקן, אלא יפעל כדי לייצר מערכת יחסים חדשה, הדומה במידה רבה למערכת יחסים בין שני שותפים עסקיים. מערכת יחסים עסקית, יכולה לכלול גם תחושת קרבה זה לזה, אך היא מבוססת קודם כל על אינטרס משותף. במקרה זה, האינטרס לסיים את העבודות בצורה הטובה ביותר כדי למקסם את ההשקעה, צריך להוביל את שיתוף הפעולה הפורה בין האחים.

מזוודה עם כסף