עריקות מהצבא מבלי לעמוד בפני עונש – האם זה אפשרי?

יש מגוון סיבות לכך שחיילים או מועמדים לשירות צבאי עורקים. במקרים מסוימים מדובר בסיבות אישיות או תחושה של חוסר התאמה למסגרת הצבאית, ובמקרים אחרים מדובר בעריקות אידיאולוגית. בכל מקרה מדובר בעבירה על החוק הצבאי שיכולה להוביל למאסר ממושך בכלא. עם זאת, ישנם מצבים בהם ניתן להימנע או לצמצם משמעותית את הענישה

 

מנפקדות לעריקות

עריקות בצה"ל היא עבירה פלילית, הגוררת עונש של עד 15 שנות מאסר. עם זאת, ישנם מקרים שבהם אדם עשוי להיות מסוגל להימנע מענישה על עריקות, אם הוא יכול להוכיח שהיתה לו סיבה מוצדקת. חיילים שהיו אמורים להתייצב ביחידה שלהם אך לא עשו זאת, יחשבו תחילה כנפקדים. במצב שכזה תשלח היחידה נציגים אל ביתם, לפחות פעמיים בתוך 14 ימים. במקרים רבים החיילים נמנעים ממפגש עם נציגי הצבא אך אם מפגש זה יתקיים, נציגי היחידה יבהירו כי מדובר מעבירה על החוק הצבאי ובמקביל ינסו לברר את הרקע לאי התייצבות ואם יש לה סיבות מוצדקות.

חיילים שאינם מתייצבים אחרי 21 ימים ייחשבו לעריקים, והטיפול בהם יועבר לידי המשטרה הצבאית שנדרשת לבצע מעצר עד היום ה-60 להיעדרות.

 

מקרים שבהם ניתן להימנע מענישה על עריקות

ישנם מספר מקרים שבהם אדם עשוי להיות מסוגל להימנע מענישה על עריקות. אך ישנם מצבים ותקופות, כמו מלחמות, בהם הצבא מפגין סבלנות פחותה להתנהגות שכזאת. בכל מקרה, על החייל להוכיח למפקדיו כי יש לו מניע מוצדק למהלכו הקיצוני

להלן מספר דוגמאות לסיבות מוצדקות לעריקות:

  • סיבות רפואיות: אם חייל נוטש את הצבא מכיוון שהוא חולה או פצוע, והוא אינו יכול להמשיך לשרת, הוא עשוי להיות מסוגל להימנע מענישה. כדי להוכיח זאת, עליו להציג מסמכים רפואיים המאשרים את מצבו.
  • מצוקה נפשית: השתלבות במסגרת הצבאית אינה דבר קל במיוחד לאור גילם הצעיר של המגויסים. יש חיילים שהמפגש עם הצבא יוצר משבר נפשי בלתי צפוי. חיילים במצב שכזה צריכים להוכיח את שמצוקתם אמיתית באמצעות חוות דעת ומסמוך רפואי של אנשי מקצועי.
  • סיבות משפחתיות: אם אדם נוטש את הצבא מכיוון שיש לו צורך דחוף לטפל בבן משפחה חולה או פצוע, הוא עשוי להיות מסוגל להימנע מענישה. כדי להוכיח זאת, עליו להציג מסמכים המאשרים את מצבו של בן המשפחה.
  • סיבות כלכליות: אם חייל נוטש את יחידתו עקב מצוקה כלכלית שלו או משפחתו והוא מצליח להוכיח כי הצבא לא סיפק פתרון ראוי למצב, הוא עשוי להימנע מענישה באמצעות הצגת מסמכים או הוכחת מצוקתו הכלכלית.
  • סיבות דתיות: אם אדם נוטש את הצבא מכיוון שהוא מאמין שהשירות הצבאי מנוגד לדתו, הוא עשוי להיות מסוגל להימנע מענישה. כדי להוכיח זאת, עליו להוכיח שהוא חבר בקהילה דתית שאינה מאשרת את שירותו הצבאי.
  • סיבות פוליטיות: אדם נוטש את הצבא מכיוון שהוא מתנגד למדיניות הממשלה. במקרה זה הסיכויים להצלחה נמוכים יותר, מכיוון שהחוק הישראלי אינו מכיר בהתנגדות פוליטית כסיבה מוצדקת לעריקות.

 

כיצד להימנע מענישה על עריקות

גם אם יש סיבה מוצדקת להימנע מענישה, אופן הטיפול במצוקה חשוב לא פחות. פנייה  בהקדם לגורמי הסעד הרלוונטיים כמו קצין העיר, וועדות רפואיות ואחרות, עשויים למנוע סיבוכים בלתי נחוצים. גם אם הבקשה נדחית, הרי שהפנייה המתועדת לגורמים המוסמכים עשויה להקל במידת הענישה אם החייל בוחר לבסוף לערוק. אך אין כמובן ודאות לכך ובכל מקרה מדובר בצעד הנחשב לבלתי חוקי.

 

סיוע משפטי

במקרים רבים חיילים מתכננים מראש את אי התייצבותם ובמקרים אחרים מדובר בסיטואציות ספונטניות, תלויות מצב. בכל מקרה ובכל מצב מומלץ להצטייד ביעוץ משפטי בהקדם האפשרי. עורך דין המתמצא בדין הצבאי יכול לסייע במניעת ענישה או בצמצומה בזכות ידע על מערכת המשפט הצבאית.

צָבָא