מה הוא הליך התרת נישואין?

נישואין וגירושין הם תהליכים הנערכים, בדרך כלל, במסגרת של בית דין דתי. אבל מה קורה אם בני הזוג אינם בני אותה הדת? ומה קורה אם אחד מבני הזוג מגדיר את עצמו כחסר דת? במקרה כזה, אצל זוגות החיים בישראל נערך הליך התרת נישואין בבית הדין לענייני משפחה. ההליך נקרא גם גירושין אזרחיים, ובסיומו שני בני הזוג נחשבים לפנויים וחופשיים לחיות את חייהם בנפרד.

 

מה זה התרת נישואין?

התרת נישואין מכונה גם גירושין אזרחיים ומטרתה לייצר הליך בו יכולים בני זוג, אשר אינם חולקים דת, להיפרד על פי חוק. לזוג בני אותה הדת ישנה אופציה לפנות לבית הדין המוסמך של העדה הדתית אליהם הם משתייכים. כך למשל, בני זוג מוסלמים יתגרשו בבית דין שרעי ובני זוג יהודים יתגרשו בבית דין רבני.

כאשר כל אחד מהצדדים הוא בן דת אחרת, עובר הליך הגירושין לשיפוטו של בית המשפט לענייני משפחה, שם עורך דין לענייני גירושין מייצג את בני הזוג. תנאי נוסף שצריך להתקיים אצל הזוג הוא זיקה שלהם או של אחד מהם לישראל – על פי מקום מגוריהם או על פי מעמדם האזרחי.

 

מי צריך להתיר נישואין?

התרת נישואין היא אפשרות חוקית לייצר הסדרה של תנאי הפרידה בין בני הזוג שהחליטו לסיים, בהסכמה, את חייהם המשותפים. במסגרת ההליך הרשמי שנערך בבית המשפט, מוסדרים כל הנושאים הקשורים להפרדת חייהם המשותפים. בין השאר: ענייני חלוקת רכוש וממון, הסדרי ראייה ושהייה והסדרי משמורת של ילדים קטינים של בני הזוג. בנוסף, התרת נישואין מקבע את מעמדם החדש של בני הזוג כפנויים ונשללים יחסי השיתוף הכלכלי והאחרים בין השניים.

 

חייבים הסכמה?

כאשר התרת נישואין מתבצעת בהסכמה של שני בני הזוג, התהליך פשוט וברור. אולם אם אחד מהצדדים אינו שותף להחלטה להיפרד, נדרשת התרת נישואין במעמד צד אחד, תהליך מורכב יותר מהתרת נישואין בהסכמה. בעזרת ראיות, עדויות וחוות דעת של מומחים, יתנהל הדיון בבית המשפט לענייני משפחה ובסופו, במרבית המקרים, יפסוק השופט על התרת הנישואין. חשוב לדעת שבמקרה של התרת נישואין רצונו של אחד הצדדים בפרידה יכולה להיות עילה לפרידה, בפני עצמה.

 

לסיכום

הליך התרת הנישואין הוא גירושין לכל דבר ועניין וחשוב לזכור שכדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה לדיני משפחה כדי לדאוג להליך הוגן ותקני ולתוצאה הרצויה. הפרטים הקטנים והדיוקים חשובים מאוד בתהליכים משפטיים וכדאי מאוד להגיע לתהליך בליווי בעל מקצוע שמכיר היטב את בית המשפט ואת התהליך.

כל אלה במטרה לייצר הליך פרידה קצר וקל ככל האפשר והסכמים שיבהירו כל עניין ותחום בין בני הזוג. לאחר הליך התרת נישואין יכולים בני הזוג הפרודים להנפיק תעודת זהות חדשה בה ייכתב שהם גרושים, כדי להסדיר את מעמדם הרשמי.

עורך דין לענייני גירושין