ביטול הסכם ממון חתום, מתי זו אופציה

הסכם ממון הוא הליך די נפוץ שמבצעים טרם או במהלך נישואין בין בני זוג אשר מסדיר את חלוקת הרכוש במקרה של פיצול הנישואין.

מה המשמעות של חתימה על ההסכם והאם ניתן לבטל את ההסכם לאחר החתימה?

 

כאשר בני זוג מחליטים להתחתן הם עושים זאת מתוך ראייה של בן הזוג השני כבן זוג לכל החיים. לאחר החתונה הם ודאי יעברו לגור ביחד (אם לא עשו זאת לפני), יחלקו דירה, אוכל, רהיטים ומגוון רחב של דברים נוספים שיהפכו להיות של שניהם ביחד. אך מה המשמעות של המושג ביחד? מה קורה כשמחליטים "לפרק את החבילה" ויש צורך לפצל את כל הנכסים שהיו שייכים לשניהם ביחד? לצורך כך קיים הסכם ממון אשר הינו הסכם הנחתם טרם או במהלך נישואין בין בני הזוג.

 

חוק יחסי ממון

כדי להקל את הגירושים בין בני זוג שמחליטים לא לחתום על הסכם ממון מעוגן בחוק הישראלי "חוק יחסי ממון בין בני זוג" אשר מגדיר מה קורה במקרה של גירושין או פטירת אחד מבני הזוג לנכסים המשותפים. החוק מגדיר לכל אחד או אחת מבני הזוג קבלת מחצית מהרכוש המשותף, כך שהם כביכול יוצאים בשוויון מהמקרה.

 

הסכם ממון

לצורך ביאור הסיטואציה וחלוקה יותר שוויונית או הגיונית של הנכסים והרכוש המשותף ניתן לחתום על הסכם ממון טרם או במהלך הנישואין. ההסכם מגדיר באופן מפורט מה יעלה בגורלם של הנכסים והרכוש המשותף בעת מקרה של פירוק הנישואין. כדי שהסכם ממון יהיה בתוקף יש צורך בחתימה נוטריונית או בחתימת בית משפט העוסק בענייני משפחה, חתימה זו נותנת תוקף משפטי להסכם ולא ניתן לבטל אותו בקלות.

למרות ששני בני הזוג חתומים על ההסכם ולראיה חתם גם נוטריון או בית המשפט עדיין ניתן לבטלו. ביטול ההסכם הוא כמובן באישור בית המשפט ויגיע בהכרח בעקבות סיבה מספקת של אחד מבני הזוג לביטולו.

 

עילה לביטול

כדי לבטל את ההסכם יש צורך בעילה חוקתית לביטול, על אחד מבני הזוג להוכיח שבן הזוג השני רימה או ביצע עבירה בהקשר לחתום בהסכם ועל כן בגלל מעשיו ההסכם אינו תקף ומבוטל, לדוגמא במידה ואחד מבני הזוג רימה את בן הזוג השני.

 

פגם באישור ההסכם

דרך נוספת להביא לביטול ההסכם היא להוכיח שיש פגם מהותי בהסכם המקורי שנחתם, לדוגמא הסתרה של ראיה קריטית להסכם ולהחלטה כיצד לחלק את הרכוש המשותף. על אחד מבני הזוג, אשר תובע לביטול ההסכם, להוכיח כי קיימת ראיה שבמידה והייתה מוצגת בעת חתימת ההסכם לבית המשפט הוא אינו היה מאשר אותו.

הסכם ממון אמנם בהכרח נובע מתוך הסכמה של שני בני הזוג לתוכנו, אך בפועל ניתן להוכיח שבעת ההסכם אחד מבני הזוג לא באמת הסכים על הנעשה וההסכם, ובאישור בית המשפט, ההסכם כבר לא יהיה בתוקף.

 

מסמך גירושין