האם כל מה שכתוב בספר המבחנים לנכות נכון לכל חולה

חווית פגיעה או מחלה אשר גרמה לך לליקוי קשה, וכעת אתה מעוניין לתבוע את ביטוח לאומי.

מאמר זה יבהיר כיצד מוגדרים הליקויים על פי ספר המבחנים, וכיצד לפיהם נקבעים אחוזי הנכות המשתנים בין חולה וחולה.

 

ספר המבחנים: על מה ולמה?

ספר המבחנים לקביעת אחוזי נכות הינו מסמך המאגד את כל הליקויים והמחלות המזכים באחוזי נכות, ומה אחוז הנכות שנקבע בעבורם לפי החוק. לפי ספר המבחנים הוועדה הרפואית קובעת את אחוזי הנכות המגיעים לתובע. לפי דרגת החומרה של הליקוי נקבעים אחוזי הנכות בהתאם.

 

השלב בהליך התביעה בו משתמשים בספר המבחנים

משתמשים בספר המבחנים בשלב הוועדה הרפואית: לאחר הגשת תביעה לביטוח לאומי וצירוף כלל המסמכים הרפואיים יזומן התובע לוועדה רפואית, במסגרתה הרופאים הממונים מטעם ביטוח לאומי יעיינו בכלל המסמכים הרפואיים ואף יערכו בדיקות רפואיות לתובע, כדי לקבוע את אחוזי הנכות על פי הסעיפים בספר המבחנים.

 

מה המשמעות של ספר המבחנים לגבי התובע?

ככל שהתובע יארגן מראש את שלל מסמכיו הרפואיים המעידים על כל הליקויים שהוא סובל מהם, כך יגבר הסיכוי להשגת דיוק באבחנות הרופאים ובכך שהתובע יקבל את הפיצויים המגיעים לו לפי אחוזי הנכות התואמים לו, ככתוב בספר המבחנים.

 

האם מה שכתוב בספר המבחנים נכון לכל חולה

לפי דרגת החומרה של הליקוי ממנו סובל החולה, הכתוב בספר המבחנים משתנה ואחוז הנכות משתנה. כמו כן, יתכן כי ייקבע לכם תחילה אחוז נכות מסוים לפי ספר המבחנים, אך לאחר שתגישו ערעור אחוז זה ישתנה. הדבר תלוי כמובן במידע המעודכן אתו תגיעו אל הליך הערעור.

 

איך מערערים על החלטות הוועדה הרפואית: כל התשובות

מדובר בהליך שעלול להיות מבלבל אך בהחלט אפשרי. אם קיבלתם תשובות שאינכם מרוצים מהן מהוועדה הרפואית כך שאחוזי הנכות לא תואמים את מצבכם, ניתן להגיש ערעור אשר יגרום לכינוס הוועדה לעררים. לאחר מכן תחליט הוועדה אם לשנות, להעלות או להפחית את אחוזי הנכות.

 

איך אפשר לוודא שאקבל את אחוזי הנכות המגיעים לי

אם עדיין אתה חש לא בטוח באשר להליך המסובך והארוך הצפוי לך, מומלץ שתיעזר בשירותי עורך דין מקצועי לענייני תביעות אשר ייתן לך גיבוי, סיוע ותמיכה לאורך ההליך. גם באשר לספר המבחנים ובאשר להליך התביעה והערעור, אין ספק כי עדיף לוודא שעומד לצידך אדם מקצועי מאשר לעבור הליך זה לבד.

 

לסיכום

ספר המבחנים מאגד בתוכו את המידע לפיו הוועדה הרפואית קובעת לכל תובע את אחוז הנכות הרפואית המגיע לו. אחוז הנכות משתנה בהתאם לחומרת הפגיעה כפי שמפורט בספר המבחנים. ניתן לערער על קביעת הוועדה הרפואית, ומומלץ לבצע תהליך זה בליווי של עורך דין כדי לוודא קבלת מלוא הפיצויים המגיעים לכם.

 

שני אנשים נכים