מתי יש להיוועץ בעו"ד צבאי

 

השתמטות מצה"ל – מתי יש להיוועץ בעו"ד צבאי

כל אזרח או תושב ישראל בהגיעו לגיל 18,מקבל זימון  צו גיוס לצה"ל, המורה מתי והיכן עליו התייצב ביום גיוסו, אלא אם הוסדר לו פטור שירות מבעוד מועד. כל מלש"ב (מועמד לשירות הביטחון) המקבל צו ראשון, מחויב להתייצב במקום שנקבע לו על פי הצו, בכדי להתחיל בהליך המיון לענפי צה"ל השונים.

במגזרים שונים לא מתקבל צו גיוס אישי אך אותם נערים בני 18 עדיין מחויבים בגיוס על פי צו פוקד כללי. זהו צו שירות בטחון שמתפרסם ב'רשומות', הפונה לכלל המיועדים לגיוס בטווח מועדים מסוים והוא צו מחייב. הצו קורא לאותם אזרחים או תושבים שלא קיבלו צו אישי, להתייצב לבדיקות ולשירות עצמו על פי הצו במועד המצוין בו ובמקום מוגדר.

מירי-פרופיל-מרובע

עורך דין מירי ברונו

מה מומלץ לעשות במקרה שלא רוצים או לא יכולים להתגייס?

ההמלצה היא להתייצב לבדיקות כאשר אתה מזומן אליהן וגם כאשר מגיע צו הגיוס עצמו, לפעול על פיו ולהתייצב במועד המצוין בו. אדם שמחליט שהשירות הצבאי לא מתאים לו וליכולותיו, וסבור שיש לו קושי שיכול להיות מוצדק בעיניי הצבא, מומלץ שיתייעץ עם עו"ד צבאי המתמחה במקרה הספציפי שלו, בכדי להעריך איך כדאי להתקדם מול הצבא במטרה להשיג פטור חוקי מהשירות הצבאי. בעזרת עו"ד צבאי, מקצועי ומוצלח, ניתן להעביר את הבקשה לגורמי צה"ל וגם אם הבקשה לא נענתה לפני מועד הגיוס, יש להמשיך בהליך מול צה"ל במקביל ליישום כל הדרישות המצופות מאותו חייל – התייצבות והתחלת השירות כרגיל עד לסיום ההליך מול גורמי צה"ל, שעשוי להסתיים בשחרור לפני תום השירות הקבוע בחוק או בהקלות שירות שיקלו על תנאי החייל בעודו במסגרת הצבאית.

"אדם שהחליט לא לשרת בצה"ל ולהיעדר ממועד גיוסו, רצוי שיתייעץ עם עו"ד צבאי ויהיה מוכן להתחיל הליך משפטי מול הצבא."

השתמטות- אי התייצבות בהתאם לצו הגיוס או צו הפוקד הכללי

אדם שמיועד לגיוס בתאריך מסוים ולא הגיע לנקודת האיסוף המוגדרת בצו שקיבל, ייחשב כאדם שנעדר מהשירות שלא ברשות, יש הקוראים לאדם זה 'משתמט' או 'נפקד'. היעדרות מהשירות הצבאי תמה כאשר האדם מתייצב מרצונו ברשויות צה"ל או כאשר נשלחים לביתו חיילי המשטרה הצבאית לעצור אותו. אי התייצבות לשירות הצבאי בהתאם למועד הנקבע לך בצו הגיוס, הינה עבירה על פי חוקי צה"ל והדין עליה הוא משמעתי ולפעמים אף יכול להוביל למאסר ממושך.

במקרה שנעדרת ממועד גיוסך, מומלץ ללכת להתייעץ עם עו"ד צבאי המתמחה בתחום ובמקרה הספציפי שלך ולאחר מכן ללכת להתייצב מול רשויות הצבא. ככל שההיעדרות ממושכת יותר, העונש הצפוי על אותה היעדרות, יהיה חמור יותר. אותו מתגייס ייעצר ע"י המשטרה הצבאית בעת התייצבותו ויובא בפני שופט תוך 48 שעות. יש ללקט מסמכים שעשויים לסייע להגנתך במהלך המשפט הצבאי מבעוד מועד. כמו כן, יש לוודא שיש ברשותך מספר טלפון של עו"ד צבאי מקצועי שיוכל לייצג אותך ולהשיג לך את התוצאה המוצלחת ביותר במשפט- העונש המופחת ביותר האפשרי, שלא ייצור תיעוד פלילי לאחר השחרור.


עורך-דין-מקרקעין-וצבא-מכווץ

תהליך השפיטה מול צה"ל במקרה של השתמטות

אדם שהחליט לא לשרת בצה"ל ולהיעדר ממועד גיוסו, רצוי שיתייעץ עם עו"ד צבאי ויהיה מוכן להתחיל הליך משפטי מול הצבא. חלק מהאנשים שבוחרים לא להתגייס ישפטו בדין משמעתי ע"י קציני צה"ל. העונשים הנפוצים במקרה שכזה הם עונש חמור כמו- מאסר בפועל או על תנאי בכלא צבאי או עונש קל כמו- התראה, נזיפה וכו'. יירשם תיעוד של המשפט בנגררת התלונות של אותו חייל, תיעוד שילווה אותו כל שירותו אך לא יוביל לרישום פלילי באזרחות וישפיע רק בתחומי השיפוט של הצבא, על חיי החייל.

חלק נוסף מאותם אנשים שבחרו שלא להתייצב במועד גיוסם, יישפט בבית דין צבאי.העונש הנפוץ בסיטואציה שכזו הוא מאסר בפועל שעשוי להיות ממושך- עד 3 שנים (ישנן נסיבות מיוחדות וחריגות בהן אף גוזרים יותר שנים) אך העונש יכול להיות גם קל יותר- מאסר על תנאי בלבד. קביעת העונש היא בהתאם לנתוני המקרה- משך ההיעדרות, הנסיבות להיעדרות, כמו גם הראיות הקיימות ברשות צה"ל. הרשעה תוביל לרישום פלילי ובהתאם לעונש שייגזר, ייקבע מתי ניתן למחוק את התיעוד הפלילי. במקרים מסוימים, רישום פלילי יקשה על קבלה לעבודות מסוימות באזרחות. לדוגמא: תיעוד פלילי לא מאפשר הוצאת 'תעודת יושר' מהמשטרה, תעודה זו נדרשת במקומות עבודה מסוימים וכן בעת הוצאת דרכון זר וויזה לחלק מהמדינות.

בכדי להשיג את התוצאה המיטבית האפשרית בהתאם לסיטואציה נתונה, רצוי לשכור את שירותיו של עו"ד צבאי מומחה בתחום. עו"ד צבאי ייעץ ויעזור לאותו חייל לקבל את העונש המופחת ביותר האפשרי. ייצג את החייל בצורה המוצלחת ביותר, תוך כדי מאמצים שאותו עונש לא יגרור תיעוד פלילי באזרחות.

רוצה לקבל פרטים נוספים? היכנס עכשיו: http://brunolaw.co.il